Fragment ekspozycji muzealnej w ruinach dawnego stadionu Domicjana, Museo Stadio di Domiziano, Piazza Navona
Posostałości stadionu Domicjana, Museo Stadio di Domiziano
Tu, gdzie dzisiaj roztacza sięPiazza Navona, znajdował się w czasach antycznych stadion, który zdecydował o takim, a nie innym obecnym kształcie tego miejsca. Jego budowniczym był ostatni cesarz z rodu Flawiuszów –Domicjan (81–96). Często zapomina się, że jego ambicją było stworzenie na Polu Marsowym dwóch znaczących budowli – stadionu i odeonu, które w doskonały sposób wyrażałyby zamiłowanie cesarza do sportowej rywalizacji w greckim stylu. Szybkość, siła i zręczność odgrywały w tych konkurencjach główną rolę, ale towarzyszyły im też konkursy poetyckie i muzyczne. Tworząc stadion, cesarz zakończył szeroki front prac budowlanych, będących dziełem jego rodu, spośród których najbardziej znanym obiektem jest oczywiście amfiteatr (Koloseum).
Tu, gdzie dzisiaj roztacza sięPiazza Navona, znajdował się w czasach antycznych stadion, który zdecydował o takim, a nie innym obecnym kształcie tego miejsca. Jego budowniczym był ostatni cesarz z rodu Flawiuszów –Domicjan (81–96). Często zapomina się, że jego ambicją było stworzenie na Polu Marsowym dwóch znaczących budowli – stadionu i odeonu, które w doskonały sposób wyrażałyby zamiłowanie cesarza do sportowej rywalizacji w greckim stylu. Szybkość, siła i zręczność odgrywały w tych konkurencjach główną rolę, ale towarzyszyły im też konkursy poetyckie i muzyczne. Tworząc stadion, cesarz zakończył szeroki front prac budowlanych, będących dziełem jego rodu, spośród których najbardziej znanym obiektem jest oczywiście amfiteatr (Koloseum).
Stadio di Domiziano, zwany inaczej Circus Agonalis, zbudowany został w 86 roku n.e. i mieścił ponoć 30 tysięcy widzów. Rozgrywano na nim co pięć lat igrzyska dla uczczenia kapitolińskiego Jowisza. Zawody obejmowały dyscypliny jeździeckie (wyścigi konne) i atletyczne, do których zaliczały się walki pięściarzy, zapasy, biegi, pięciobój (rzut oszczepem, rzut dyskiem, bieg, skok w dal i pankration, czyli walka, w której wszystkie chwyty były dozwolone oprócz gryzienia i drapania). Sportowcy biorący w nich udział wywodzili się na ogół z Grecji i darzeni byli o wiele większym szacunkiem niż na przykład gladiatorzy. Za zwycięstwo uzyskiwali obywatelstwo rzymskie, zwolnienie ze służby wojskowej, niejednokrotnie stawali się też właścicielami ówczesnych rzymskich siłowni, czyli – jak powiedzielibyśmy dzisiaj – studiów fitness.
Zmaganiom sportowym towarzyszyły wspomniane konkursy literackie i muzyczne, które odbywały się w sąsiadującym ze stadionem od południa budynku odeonu, który pomieścić mógł około 10 tysięcy widzów. Półokrągły kształt odeonu odczytać dziś można w fasadzie powstałego w tym miejscu Palazzo Massimo przy Corso Vittorio Emanuele.
Pomimo dobrych chęci cesarza i pragnienia „ucywilizowania” rozrywek rzymian największą popularnością wśród widzów cieszyły się zawody pięściarzy i pankratio. Mniejsze zainteresowanie wzbudzały natomiast zawody atletyczne, a najmniejsze – rywalizacje literacko-muzyczne. Cesarz wyszedł jednak gustom swych poddanych naprzeciw. Aby pozyskać szersze grono widzów, co też przysporzyć mu miało popularności wśród rzymskiego ludu, dopuścił z czasem do walk kobiet i karłów.
Stadion liczył 275 metrów długości i 106 merów szerokości. Jego północna część była zaokrąglona, co dzisiaj wyraźnie widać w kształcie budynków przy Piazza di Tor Sanguigna, a południowa – prosta i lekko skośna. Tam też znajdował się potężny portyk.
Stadion Domicjana powstał w miejscu, w którym już za Juliusza Cezara odbywały się zawody sportowe na stworzonym w tym celu prowizorycznym drewnianym stadionie atletycznym. Natomiast stadion Domicjana, co warto zaznaczyć, był w tym czasie jedynym poza Grecją tego typu murowanym stadionem na świecie. Zbudowano go z cegły i bloków trawertynu, a ozdobiono greckimi posągami lub ich kopiami, z których jedna przetrwała (Pasquino). Wejścia znajdowały się w dłuższych i krótszych bokach obiektu. W otaczających stadion arkadach ulokowali się natomiast handlarze i rzemieślnicy, jak również, podobnie jak przy Circus Maximus, burdele. W późniejszym czasie arena stadionu służyła również jako miejsce walk gladiatorów i dzikich zwierząt. Walki te i zawody odbywały się tu aż do początku V wieku.
Obecnie pozostałości stadionu oglądać można w Museo Stadio di Domiziano. Wejście do niego znajduje się w miejscu jednego z głównych wejść do stadionu po stronie północnej. Zobaczyć tam można plansze ukazujące dyscypliny sportowe, rekonstrukcje ekwipunku gladiatorów, wizualizacje terenu i pozostałości rzeźb odnalezione w czasie prac archeologicznych w 1936 roku.
Piazza Navona – od stadionu do reprezentacyjnego papieskiego salonu
Szanowny użytkowniku!
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma: Econ-sk GmbH, Billbrookdeich 103, 22113 Hamburg, Niemcy
Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej. Podanie danych osobowych na stronie internetowej http://roma-nonpertutti.com/ jest dobrowolne.